PURDAH PADA PANDANGAN ULAMAK
Wajib wanita muslimah memakai niqab اatau purdah adalah pendapat sebahagian para ulama. Sementara jumhur (majoriti) ulama berpendapat muka wanita tidak termasuk di dalam auratnya. Wanita yang memakai purdah berpegang dengan pendapat golongan ulama yang mewajibkannya. Ini adalah hak mereka. Selagi mereka berkeyakinan pendapat yang menyatakan ianya wajib itu kuat, maka mereka wajib memakainya. Ini kerana seseorang itu berpegang kepada apa yang dia yakin. Seseorang individu tidak wajib mengikut mazhab orang ramai, tetapi hendaklah mengikuti apa yang dia faham dan yakin yang berpandukan perbahasan-perbahasan para imam ahli sunnah wal jama`ah.
Saya menyokong pendapat jumhur ulama yang menganggap purdah bukanlah suatu kewajipan. Wajah wanita bukanlah aurat. Namun saya tidak berhasrat untuk memerangi wanita yang berpurdah, selagimana saya dapati mereka cuba melaksanakan tuntutan agama yang mereka faham. Ini adalah hak dan kebebasan yang wajar diiktiraf. Bahkan di satu sudut ianya lambang kesungguhan iltizam terhadap apa yang diyakini sebagai kewajipan. Untuk apa kita menekan golongan yang berpurdah sedangkan dalam masa yang sama kita membiarkan wanita-wanita lain yang mendedahkan tubuh dan aurat secara berleluasa sehingga memadam nilai diri mereka sebagai wanita muslimah dan beriman.
Namun artikel ini ditulis sebagai menjawab persoalan yang dikemukakan oleh sebahagian wanita muslimah yang ingin mengetahui kedudukan purdah di dalam perbahasan ulama. Adalah kurang tepat jika ada yang memakai purdah sekadar ikutan sahaja. Maka artikel ini ditulis untuk menerangkan bahawa pendapat yang mewajibkan purdah adalah lemah.
Seperti yang saya sebutkan, persoalan memakai purdah atau yang disebut sebagai niqab bagi wanita adalah persoalan khilafiyyah. Maksudnya para `ulama berbeza pendapat mengenainya. Namun pendapat yang mewajibkan berpurdah adalah lemah, justeru itu berpegang kepada pendapat ini adalah berpegang kepada pendapat yang lemah.
Ini seperti yang disebut oleh al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H) di dalam kitabnya المجموع Al-Majmu’ katanya: “Sesungguhnya aurat wanita yang merdeka itu ialah seluruh badannya kecuali muka dan kedua tapak tangan. Inilah pendapat al-Imam al-Syafi`i, al-Imam Malik, al-Imam Abu Hanifah, al-Imam al-`Auza`i, al-Imam Abu Thaur dan lain-lain. Demikian juga dalam satu riwayat daripada pendapat al-Imam Ahmad” (al-Nawawi, Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld 3, 169, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut)
Di zaman ini, antara ulama yang kuat menegaskan wajah wanita adalah aurat ialah al-Syeikh Ibn Baz r.h. (mufti Saudi yang telah meninggal) dalam fatwa-fatwanya yang banyak, diikuti oleh kebanyakan para ulama di Saudi. Sebelum itu `Abu al-`Ala al-Maududi r.h dalam bukunya al-Hijab. Sementara yang menyatakan wajah wanita bukan aurat adalah majoriti ulama semasa, antaranya Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya Al-Niqab li al-Marah” Al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani r.h. dalam Jilbab al-Marah al-Muslimah fi al-Kitab wa al-Sunnah” dan kitabnya yang akhir sebelum beliau meninggal sebagai jawapan dan tambahan kepada kitab tersebut iaituالرد المفحم Al-Radd al-Mufhim. Begitu juga Muhammad al-Ghazali r.h. dalam banyak tempat dalam buku-bukunya.
Alasan-alasan yang dibawa oleh jumhur ulama yang menyatakan wajah wanita muslimah bukannya aurat adalah jelas dan nyata. Antaranya:
-Firman Allah dalam Surah al-Nur ayat 31
Maksudnya:“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan (tubuh) mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”.
Berpandukan ayat ini pihak jumhur berhujah dengan dua perkara:
Pertama: Jumhur menafsirkan maksud: (maksudnya kecuali yang zahir daripadanya) ialah wajah dan tapak tangan. Ini sama seperti yang ditafsirkan oleh Ibn `Abbas, Umm al-Mukminin`Aisyah, `Abdullah bin `Umar, Anas bin Malik, Abu Hurairah, al-Miswar bin Makhramah dan lain-lain. Sesiapa yang inginkan pendetilan mereka boleh melihat kitab-kitab tafsir, hadith dan fiqh ketika para `ulama menghuraikan ayat ini. Al-Syeikh al-Albani r.h. mendetilkan perbincangan ayat tersebut dalam kitabnya Al-Radd al-Mufhim bagi membukti bahawa muka dan tapak tangan bukannya aurat bagi wanita muslimah dan beliau menyenaraikan riwayat yang membuktikan para sahabah berpegang kepada pendapat yang menyatakan muka dan tapak tangan bukanlah aurat.
Kedua: ayat di atas menyatakan: (maksudnya): “dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka”. Allah hanya memerintahkan agar ditutup juyub iaitu jamak kepada jaib ataupun kita terjemahkan sebagai bahagian dada yang terdedah disebabkan belahan leher baju. Ini bermaksud wanita diperintahkan agar tudung kepala mereka dilabuhkan sehingga menutup bahagian dada yang terdedah kerana belahan leher baju. Ayat ini tidak langsung menyebut agar mereka menutup wajah mereka. Kalaulah wajah itu adalah aurat, maka sudah pasti ayat ini akan turut memerintahkan agar mereka menutupnya juga.Oleh itu al-Imam Ibn Hazm al-Andalusi (meninggal 456H) menyebut dalam Al-Muhalla: “Ayat ini adalah dalil bahawa diharuskan membuka wajah, tidak mungkin sama sekali difahami selain dari itu” (Ibn Hazm al-Andalusi, Al-Muhalla bi al-Athar, jld.2, m.s. 247, cetakan: Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut).
Di samping perlu diberikan perhatian bahawa ayat ini adalah dalil yang menunjukkan kewajipan menutup kepala, tengkuk dan dada. Ini jelas di dalam ayat di atas. Oleh itu pendedahan kepala, tengkuk dan dada yang dilakukan oleh sebahagian wanita muslimah adalah menyanggahi arahan al-Quran. Adapun apa yang ditakwilkan oleh sebahagian penulis semasa bahawa bahagian-bahagian tersebut tidak termasuk di dalam aurat wanita muslimah adalah penyelewengan dalam penfsiran ayat. Ketika menafsirkan ayat ini al-Imam al-Tabari (meninggal 310H) berkata: “Hendaklah mereka (wanita) melabuhkan tudung mereka ke atas belahan baju mereka, supaya menutup rambut, tengkuk dan anting-anting mereka”. (Al-Tabari, Jami’ al-Bayan `an Takwil ai al-Quran, jld. 5, m.s. 544, cetakan: Dar al-Qalam, Damsyiq)
-Firman Allah dalam Surah al-Ahzab, ayat 52 (maksudnya) Tidak halal bagimu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang lain sesudah (isteri-isterimu yang ada) itu, dan engkau juga tidak boleh menggantikan mereka dengan isteri-isteri yang baharu sekalipun kecantikan mereka mengkagumkanmu, kecuali hamba-hamba perempuan yang engkau miliki. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mengawasi tiap-tiap sesuatu.
Ayat ini ditujukan kepada Nabi s.a.w.. Daripada ayat ini jelas bahawa para muslimat ketika zaman baginda s.a.w. tidak menutup wajah mereka, jika tidak bagaimana mungkin kecantikan mereka boleh menarik perhatian baginda Nabi s.a.w. Ini tidak mungkin melainkan wajah mereka terbuka dan dapat dilihat.
Di samping itu ayat ini menjadi dalil bahawa tidak menjadi kesalahan seseorang lelaki ingin mengahwini seseorang wanita kerana kecantikannya. Ini adalah salah satu fitrah yang wujud dalam jiwa seseorang lelaki, kecantikan salah satu faktor yang mempengaruhi jiwa. Hinggakan wanita-wanita syurga yang dijanjikan kepada golongan solihin juga disifatkan al-Quran kecantikan mereka agar hati kita tertawan. Juga dalil diharuskan seorang lelaki melihat wanita yang ingin dikahwininya. Kata al-Imam al-Qurtubi: “Pada ayat ini adalah dalil diharuskan seseorang lelaki melihat kepada seseorang wanita yang ingin dikahwininya”. (al-Qurtubi, Al-Jami’ li Ahkam al-Quran, jld. 14, m.s. 321, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut)
-Di dalam sebuah hadith daripada Abu Kabsyah al-Anmari, katanya:
Suatu ketika Rasulullah s.a.w. duduk bersama sahabat-sahabat baginda. Tiba-tiba baginda masuk (ke dalam rumah baginda), kemudian keluar dalam keadaan baginda sudah mandi. Kami pun bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah berlaku sesuatu?”. Jawab baginda: “Ya! Telah melintasi di hadapanku fulanah (perempuan tertentu yang dikenali), maka timbul dalam hatiku syahwat terhadap wanita, lantas aku pun mendatangi salah seorang dari isteriku dan menyetubuhinya. Demikianlah yang mesti kamu lakukan, kerana antara amalan kamu yang baik ialah mendatangi yang halal” (Riwayat Ahmad dan al-Tabarani di dalam al-Ausad . Al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah, pada hadith yang ke- 235, berkata: sanad hadith ini hasan, bahkan lebih tinggi dari hasan) .
Dalam hadith ini walaupun rawi hadith tidak menyebut nama wanita berkenaan, tetapi perkataan fulanah dalam bahasa arab bermaksud wanita tertentu yang dikenali. Ini menunjukkan Rasulullah s.a.w. mengenalinya. Sebagai Rasul yang bersifat dengan keinsanan maka timbulnya perasaan dalam hati baginda seperti mana ianya timbul dalam jiwa seorang insan lelaki yang normal. Maka untuk melepasi perasaan tersebut baginda mendatangi seorang daripada isteri-isteri baginda, iaitu Zainab seperti yang dinyatakan dalam riwayat yang lain. Juga hadith ini adalah tunjuk ajar Nabi s.a.w. secara praktikal kepada para sahabah dan umat agar melepasi syahwah yang timbul secara halal. Sekiranya wajah wanita berkenaan tidak kelihatan, mana mungkin baginda mengenalinya dan timbul pula perasaan syahwah baginda.
Perlu diingatkan, kita jangan salah faham terhadap Nabi s.a.w. di dalam hadith ini. Hadith ini sebenarnya melambangkan kesempurnaan baginda sebagai rasul yang diutuskan. Baginda tidak bersifat malaikat sehingga tidak ada sebarang perasaan terhadap wanita. Baginda adalah insan yang diwahyukan. Sifat kemanusiaan adalah penting bagi membolehkan manusia mencontohi baginda. Sekiranya baginda malaikat, tentu manusia akan berkata “bagaimana kami ingin mencontohi malaikat yang tidak bernafsu?”. Allah mengutuskan seorang nabi dari kalangan manusia yang mempunyai ciri-ciri manusia, di antaranya; bernafsu kepada wanita. Ini membolehkan baginda memimpin manusia bagaimana mengalirkan nafsu ke jalan yang halal dan diredhai Allah. Oleh itu dakwaan sebahagian golongan sufi untuk menghapuskan nafsu atau syahwah dalam jiwa manusia adalah dakwaan karut. Islam tidak menghapuskan perasaan syahwah dan nafsu yang ada di dalam jiwa manusia, sebaliknya Islam membimbing ke jalan yang halal.
Oleh itu di dalam riwayat-riwayat yang lain disebut:“Apabila seseorang kamu melihat seseorang wanita yang mengkagumkan, maka datangilah isterinya, kerana itu dapat menyelesaikan apa yang ada dalam dirinya”(shahwat) (Riwayat Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Baihaqi, Ahmad, lafaz hadith di atas ialah lafaz al-Imam Ahmad).
Jika kita teliti hadith ini, kita akan bertanya, “bagaimana mungkin kecantikan wanita zaman tersebut boleh menarik perhatian lelaki jika mereka semua menutup wajah atau berpurdah?. Ini menunjukkan mereka tidak menutup wajah mereka.
-Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan Al-Bukhari, Muslim dan lain-lain: Daripada Ibn `Abbas r.a., katanya:
Al-Fadhal (bin `Abbas) pernah menjadi radif Rasulullah s.a.w. (menaiki unta yang sama di belakang Rasulullah). Datang seorang wanita dari khath`am. Lalu al-Fadhal memandangnya dan dia pun memandang al-Fadhal. Maka Nabi pun memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.
Dalam riwayat al-Nasai dinyatakan: Lantas al-Fadhal bin `Abbas memandangnya. Dia adalah seorang perempuan yang cantik Maka Nabi pun memusingkan wajah al-Fadhal ke arah lain.
Riwayat-riwayat ini menunjukkan wanita pada zaman Nabi s.a.w tidak menutup wajah mereka. Sementara Nabi s.a.w pula hanya memusingkan wajah al-Fadhal tanpa menyuruh wanita berkenaan menutup wajah. Sekalipun dia sangat cantik. Ini menunjukkan pendapat yang menyatakan wanita yang berwajah cantik wajib menutup muka juga adalah tidak kukuh. Kata Ibn Hazm: “Sekiranya wajah wanita itu bertutup tentunya ibn `Abbas tidak mengetahui wanita itu cantik atau hodoh” (Ibn Hazm, Al-Muhalla, jld 2, m.s. 248)
Jika dibaca kesuluruhan hadith di atas, kita akan tahu, peristiwa itu berlaku pada haji wada’. Sedangkan ayat hijab dalam al-Quran turun sebelum itu lagi, iaitu pada tahun 5 hijrah. Maka dakwaan yang menyatakan perintah menutup wajah datang selepas itu, adalah tidak tepat.
Inilah sebahagian daripada dalil-dalil yang banyak yang dikemukakan oleh jumhur `ulama bagi membuktikan wajah wanita bukan aurat. Berpegang kepada pendapat jumhur dalam hal ini adalah lebih jelas dari segi nas atau dalilnya, juga lebih memudahkan seseorang muslimah di dalam dunia semasa yang ada. Islam itu mudah dan praktikal seperti yang ternyata pada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah.
Dalil-dalil ulama jumhur lebih kuat dalam hal ini. Hendaklah para pengajar agama mengajar orang ramai dalil-dalil yang lebih kuat, apatah jika ianya memudahkan orang ramai mengamalkannya. Ternyata pendapat berpurdah satu kewajipan tidak begitu teguh dalil-dalilnya. Mengamalkan yang tepat dan sederhana itu adalah jaminan terhadap kesinambungan umat untuk terus beriltizam dengan agama. Mengamalkan yang susah dan lemah itu, akan menjadikan ianya akan terlucut pada suatu hari nanti.
aRe_DaNyS
Liku-Liku Kehidupan
Erti LA ILA HA ILLAWAH
Laa - syariat
Iilaha - tareqat
Illa - hakikat
Allah - Makrifat
Iilaha - tareqat
Illa - hakikat
Allah - Makrifat
Sifat-Sifat Manusia :
SURAH AL-AHZAB ayat ( 72 )
SURAH AL-ISROK ayat ( 100 )
SURAH IBRAHIM ayat ( 32-34 )
SURAH MAARIJ ayat ( 19-21 )
SURAH AL-ISROK ayat ( 100 )
SURAH IBRAHIM ayat ( 32-34 )
SURAH MAARIJ ayat ( 19-21 )
Firman ALLAH :
Di dalam surah AN-NUR ayat 21
-ALLAH S.N.W berfirman Allah sama sekali tidak akan membiarkan kita mengikut jejak Syaitan..
-ALLAH S.N.W berfirman Allah sama sekali tidak akan membiarkan kita mengikut jejak Syaitan..
Hadis Nabi S.A.W
Ibnu Abbas sentiasa menangis bila memikirkan tentang ketika di alam kubur..Kerana Nabi S.A.W pernah bersabda lubang kubur itu akan menjadi taman2 syurga & taman2 neraka...Dimanakah kita saudara sekalian ???????
FIRMAN ALLAH S.W.T
Di dlm SURAH AN-NAZIAT
ayat ( 34 ) yg berbunyi :
DI HARI AKHIRAT KELAK
ALLAH S.N.W PASTI AKAN BG KITA
INGAT KEMBALI APA YG KITA LAKUKAN
DI MUKA BUMI ALLAH NI......
ayat ( 34 ) yg berbunyi :
DI HARI AKHIRAT KELAK
ALLAH S.N.W PASTI AKAN BG KITA
INGAT KEMBALI APA YG KITA LAKUKAN
DI MUKA BUMI ALLAH NI......
Jannah
QOLA TAALA :
Di dalam surah AL - BAQOROH ayat 112
mAkSuDnYa : Bahkan sesiapa yg menyerahkan dirinya hanya pada ALLAH semasa melakukan kebajikkan maka baginya pahala d cc NyA
mAkSuDnYa : Bahkan sesiapa yg menyerahkan dirinya hanya pada ALLAH semasa melakukan kebajikkan maka baginya pahala d cc NyA
HADIS NABI S.A.W
Di dalam kitab Iman jilid pertama,tajuk ke 39 hadis ke 148..
Sabda Baginda : Di beritakan dr Binjab At-Tamimi : RASULULLAH S.A.W brsabda ,tidak akan masuk SYURGA org yg sedikit sebesar biji sawi dlm hatinya ada IMAN ttp skrnya ada sebesar biji sawi perasaan riak,suma'ah maka nerakalah tempat yg layak baginya...
Sabda Baginda : Di beritakan dr Binjab At-Tamimi : RASULULLAH S.A.W brsabda ,tidak akan masuk SYURGA org yg sedikit sebesar biji sawi dlm hatinya ada IMAN ttp skrnya ada sebesar biji sawi perasaan riak,suma'ah maka nerakalah tempat yg layak baginya...
FIRMAN ALLAH S.W.T
Di dlm surah AL-IMRAN
ayat ke ( 77 ) yg berbunyi :
WAHAI ORG2 YG MENJUAL SUMPAH
ALLAH S.N.W SAMA SEKALI TIDAK AKAN
MELIHAT MU D YAUMUL AKIHIRAT....
ayat ke ( 77 ) yg berbunyi :
WAHAI ORG2 YG MENJUAL SUMPAH
ALLAH S.N.W SAMA SEKALI TIDAK AKAN
MELIHAT MU D YAUMUL AKIHIRAT....
Kata2 HiKmAh
Hadis Nabi S.A.W
Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abubakar pernah masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tarnampak kulitnya...Kemudian baginda S.AW berpaling & mengatakan....
( Hi Asma ! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haid (cukup umurnya) tidak patut di perlihatkan tubuhnya itu,melainkan ini & ini....
Sambil ia menunjukkan muka & tapak tanganya
( RIWAYAT ABU DAUD )
( Hi Asma ! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haid (cukup umurnya) tidak patut di perlihatkan tubuhnya itu,melainkan ini & ini....
Sambil ia menunjukkan muka & tapak tanganya
( RIWAYAT ABU DAUD )
Aurat Wanita
Sebahagian Wanita menyangka bahawa tutup aurat itu adalah menutup rambutnya sahaja...Ia adalah salah & tidak tepat sama sekali..Asasnya adalah dari firman ALLAH SWT : ertinya Hendaklah mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya,dan JANGANLAH kamu mendedahkan aurat dan PERHIASAN kamu kecuali apa yg terzahir..
surah an-nur ayat :
31
surah an-nur ayat :
31
Kesalahan MENUTUP AURAT
QO LALLAH :
Di dalam surah AL - IMRAN ayat ke 83 :
mAkSuDnYa : apakah ada agama selain ISLAM yg ingin kamu cari ??????Ingatlah kpd ALLAH kamu akan kembali...
mAkSuDnYa : apakah ada agama selain ISLAM yg ingin kamu cari ??????Ingatlah kpd ALLAH kamu akan kembali...
Hadis Nabi S.A.W
Jgn sesekali kamu menuntut ilmu untuk sombong,menunjukkan kamu ulama'a.Dan jgn untuk berdebat dgn org yg bodoh ( jahil ) dan jgn menunjukkan dirimu pandai..Maka binasalah kamu keneraka jahannam nanti..
# Liku-liku ke SYURGA
- Jgn Mencari Ketinggian
- Jgn melakukan Kerosakkan
# Liku-liku ke SYURGA
- Jgn Mencari Ketinggian
- Jgn melakukan Kerosakkan
Firman ALLAH :
Di dalam surah AL-MU'MIN ayat 7 - 8...
Di akhir ayat ni ALLAH menceritakan Malaikat mendoakan kita dgn d pelihara mereka dari balasan kejahatan..
ertinya :Dan org2 yg engkau pelihara dari pembalasan kejahatan pada hari itu maka sesungguhnya telah engkau anugerahkan rahmat kpdnya dan itulah kemenangan yg besar..
Di akhir ayat ni ALLAH menceritakan Malaikat mendoakan kita dgn d pelihara mereka dari balasan kejahatan..
ertinya :Dan org2 yg engkau pelihara dari pembalasan kejahatan pada hari itu maka sesungguhnya telah engkau anugerahkan rahmat kpdnya dan itulah kemenangan yg besar..
AL - HADIS
Pemberian tambahan seseorang pada keluarganya lebih utama daripada pemberian tambahan kepada orang lain,seperti kelebihan seseorang solat berjemaah di bandingkan dengan solat sendiri
Riwayat :
IBNU ABI SYAIBAH
Riwayat :
IBNU ABI SYAIBAH
Full time 4islam
....BiJaKsAnA...
Abdullah bin Abi Robah seorang yg x pernah tinggal solat jemaah di belakan Rasulullah S.A.W....Suatu hari isterinya bertanya kpdanya..Kenapakah kamu sentiasa menangis????
Jawabnya :
Sabda Baginda walaupun hebat mana kamu wahai manusia,adakah kamu akan terlepas di atas TITIAN SIROTOL MUSTAQIM ????
fIKIRLAH SAUDARA KU SEKALIAN !!!!!
Jawabnya :
Sabda Baginda walaupun hebat mana kamu wahai manusia,adakah kamu akan terlepas di atas TITIAN SIROTOL MUSTAQIM ????
fIKIRLAH SAUDARA KU SEKALIAN !!!!!
TAABUD DULLAH
Surah Luqman ayat ke 22
ertinya :
sesiapa yg menyerahkan dirinya kepada ALLAH dalam ia melakukan kebaikan maka sesungguhnya ia telah berpegang pada buhul taki yg kokoh...
ertinya :
sesiapa yg menyerahkan dirinya kepada ALLAH dalam ia melakukan kebaikan maka sesungguhnya ia telah berpegang pada buhul taki yg kokoh...
GANJARAN
Di dalam surah AL - Qashash ayat ke 83-84..
Allah S.N.W berfirman yg berbunyi :
satu kebajikkan kamu nescaya aku ( ALLAH ) mambalasnya dgn berlipat ganda...
SODAQOLLAH HUL AZIM
Allah S.N.W berfirman yg berbunyi :
satu kebajikkan kamu nescaya aku ( ALLAH ) mambalasnya dgn berlipat ganda...
SODAQOLLAH HUL AZIM
OHHH..TUHANKU
Didalam surah Al - Ahzab ayat ke 66 ALLAH berfifman :
yg berbunyi...
Pada Hari QIAMAT muka mereka akan kami bolak balikkan di dalam api Neraka..Lalu mereka berkata " ALANGKAH BAIKNYA KAMI TAAT PD MU&RASUL MU YA ALLAH...
sesal dahulu syurga ganjaranya sesaL d sana nerakalah JAWABNYA !!!!!!!
yg berbunyi...
Pada Hari QIAMAT muka mereka akan kami bolak balikkan di dalam api Neraka..Lalu mereka berkata " ALANGKAH BAIKNYA KAMI TAAT PD MU&RASUL MU YA ALLAH...
sesal dahulu syurga ganjaranya sesaL d sana nerakalah JAWABNYA !!!!!!!
Konsep Hamba....
Sabar - pd segala ujian ALLAH
Redo - pd segala ketetapan ALLAH
Tawakkal - mintak perlindungan dripdnya
JGN SESEKALI PUTUS ASA MEMOHON PADANYA
Redo - pd segala ketetapan ALLAH
Tawakkal - mintak perlindungan dripdnya
JGN SESEKALI PUTUS ASA MEMOHON PADANYA
LihAt pEsAnAn aNdA
..mAsA ItU SePeRti pEdAnG :..
KALENDER HIJRAH
AL - Islam
................aLwAkTu...............
..WeBsItE kEgEmArAn Ku..
..BERITA HARIAN ONLINE..
..UTUSAN ONLINE..
..MALAYSIA KINI ONLINE..
..bEriTa tErKiNi dAri PALASTIN..
..fRiEnDs..
FI SABILILLAH !!!
aWaK-aWaK KiTe.....
LEKS JAP BEP !!!!
Ma RoKyAk ???
..maRi mEnGeNaL NaMa2 ALLAH ROBBU JALAL..
JuNdULLaH
" TAT MAINNA QULUB "
Save Islam !!!!!!
Friday, June 26, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment