Siapakah ............. ??????
Al-Farabi
Digelar Aristotle kedua.
Tulisan ahli falsafah Yunani seperti Plato dan Aristotle mempunyai pengaruh yang besar terhadap pemikiran ahli falsafah Islam. Salah seorang ahli falsafah Islam yang terpengaruh dengan pemikiran kedua tokoh tersebut ialah Al-Farabi.
Nama sebenarnya Abu Nasr Muhammad Ibnu Muhammad Ibnu Tarkhan Ibnu Uzlaq Al Farabi. Beliau lahir pada tahun 874M (260H) di Transoxia yang terletak dalam Wilayah Wasij di Turki. Bapanya merupakan seorang anggota tentera yang miskin tetapi semua itu tidak menghalangnya daripada mendapat pendidikan di Baghdad. Beliau telah mempelajari bahasa Arab di bawah pimpinan Ali Abu Bakr Muhammad ibn al-Sariy.
Selepas beberapa waktu, beliau berpindah ke Damsyik sebelum meneruskan perjalanannya ke Halab. Semasa di sana, beliau telah berkhidmat di istana Saif al-Daulah dengan gaji empat dirham sehari. Hal ini menyebabkan dia hidup dalam keadaan yang serba kekurangan.
Al-Farabi terdidik dengan sifat qanaah menjadikan beliau seorang yang amat sederhana, tidak gilakan harta dan cintakan dunia. Beliau lebih menumpukan perhatian untuk mencari ilmu daripada mendapatkan kekayaan duniawi. Sebab itulah Al-Farabi hidup dalam keadaan yang miskin sehingga beliau menghembuskan nafas yang terakhir pada tahun 950M (339H).
Walaupun Al-Farabi merupakan seorang yang zuhud tetapi beliau bukan seorang ahli sufi. Beliau merupakan seorang ilmuwan yang cukup terkenal pada zamannya. Dia berkemampuan menguasai pelbagai bahasa.
Selain itu, dia juga merupakan seorang pemuzik yang handal. Lagu yang dihasilkan meninggalkan kesan secara langsung kepada pendengarnya. Selain mempunyai kemampuan untuk bermain muzik, beliau juga telah mencipta satu jenis alat muzik yang dikenali sebagai gambus.
Kemampuan Al-Farabi bukan sekadar itu, malah beliau juga memiliki ilmu pengetahuan yang mendalam dalam bidang perubatan, sains, matematik, dan sejarah. Namun, keterampilannya sebagai seorang ilmuwan yang terulung lebih dalam bidang falsafah. Bahkan kehebatannya dalam bidang ini mengatasi ahli falsafah Islam yang lain seperti Al-Kindi dan Ibnu Rusyd.
Dalam membicarakan teori politiknya, beliau berpendapat bahawa akal dan wahyu adalah satu hakikat yang padu. Sebarang percubaan dan usaha untuk memisahkan kedua-dua elemen tersebut akan melahirkan sebuah negara yang pincang serta masyarakat yang kacau-bilau. Oleh itu, akal dan wahyu perlu dijadikan sebagai dasar kepada pembinaan sebuah negara yang kuat, stabil serta makmur.
Al-Farabi banyak mengkaji mengenai falsafah dan teori Socrates, Plato, dan Aristotle dalam usahanya untuk menghasilkan teori serta konsep mengenai kebahagiaan. Maka tidak hairanlah, Al-Farabi dikenali sebagai orang yang paling memahami falsafah Aristotle. Dia juga merupakan seorang yang terawal menulis mengenai ilmu logik Yunani secara teratur dalam bahasa Arab.
Meskipun pemikiran falsafahnya banyak dipengaruhi oleh falsafah Yunani tetapi beliau menentang pendapat Plato yang menganjurkan konsep pemisahan dalam kehidupan manusia.
Menurut Al-Farabi, seorang ahli falsafah tidak seharusnya memisahkan dirinya daripada sains dan politlk. Sebaliknya perlu menguasai kedua-duanya untuk menjadi seorang ahli falsafah yang sempurna.
Tanpa sains, seorang ahli falsafah tidak mempunyai cukup peralatan untuk diekspolitasikan untuk kepentingan orang lain. Justeru, seorang ahli falsafah yang tulen tidak akan merasai sebarang perbezaan di antaranya dengan pemerintah yang tertinggi kerana keduanya merupakan komponen yang saling lengkap melengkapi. Dalam hal ini beliau mencadangkan agar diwujudkan sebuah negara kebajikan yang diketuai oleh ahli falsafah.
Pandangan falsafahnya yang kritikal telah meletakkannya sebaris dengan ahli falsafah Yunani yang lain. Dalam kalangan ahli falsafah Islam, beliau juga dikenali sebagai Aristotle kedua. Bagi Al-Farabi, ilmu segala-galanya dan para ilmuwan harus diletakkan pada kedudukan yang tertinggi dalam pemerintahan sesebuah negara.
Pandangan Al-Farabi ini sebenarnya mempunyai persamaan dengan falsafah dan ajaran Confucius yang meletakkan golongan ilmuwan pada tingkat hierarki yang tertinggi di dalam sistem sosial sesebuah negara.
Di samping itu, Al-Farabi juga mengemukakan banyak pandangan yang mendahului zamannya. Antaranya beliau menyatakan bahawa keadilan itu merupakan sifat semula jadi manusia, manakala pertarungan yang berlaku antara manusia merupakan gejala sifat semula jadi tersebut.
Pemikiran, idea, dan pandangan Al-Farabi mengenai falsafah politik terkandung dalam karyanya yang berjudul "Madinah al-Fadhilah". Perbicaraan mengenai ilmu falsafah zaman Yunani dan falsafah Plato serta Aristotle telah disentuhnya dalam karya " Ihsa* al-Ulum" dan "Kitab al-Jam".
Terdapat dua buku tidak dapat disiapkan oleh Al-Farabi di zamannya. Buku-buku itu ialah "Kunci Ilmu" yang disiapkan oleh anak muridnya yang bernama Muhammad Al Khawarismi pada tahun 976M dan "Fihrist Al-Ulum" yang diselesaikan oleh Ibnu Al-Nadim pada tahun 988M.
Al-Farabi juga telah menghasilkan sebuah buku yang mengandungi pengajaran dan teori muzik Islam, yang diberikan judul "Al-Musiqa" dan dianggap sebagai sebuah buku yang terpenting dalam bidang berkenaan.
Sebagai seeorang ilmuwan yang tulen, Al-Farabi turut memperlihatkan kecenderungannya menghasilkan beberapa kajian dalam bidang perubatan. Walaupun kajiannya dalam bidang ini tidak menjadikannya masyhur tetapi pandangannya telah memberikan sumbangan yang cukup bermakna terhadap perkembangan ilmu perubatan di zamannya.
Salah satu pandangannya yang menarik ialah mengenai betapa jantung adalah lebih penting berbanding otak dalam kehidupan manusia. Ini disebabkan jantung memberikan kehangatan kepada tubuh sedangkan otak hanya menyelaraskan kehangatan itu menurut keperluan anggota tubuh badan.
Sesungguhnya Al-Farabi merupakan seorang tokoh falsafah yang serba boleh. Banyak daripada pemikirannya masih relevan dengan perkembangan dan kehidupan manusia hari ini. Sementelahan itu, pemikirannya mengenai politik dan negara banyak dikaji serta dibicarakan di peringkat universiti bagi mencari penyelesaian dan sintesis terhadap segala kemelut yang berlaku pada hari ini.
PREPARED BY
are_DaNyS
Liku-Liku Kehidupan
Erti LA ILA HA ILLAWAH
Laa - syariat
Iilaha - tareqat
Illa - hakikat
Allah - Makrifat
Iilaha - tareqat
Illa - hakikat
Allah - Makrifat
Sifat-Sifat Manusia :
SURAH AL-AHZAB ayat ( 72 )
SURAH AL-ISROK ayat ( 100 )
SURAH IBRAHIM ayat ( 32-34 )
SURAH MAARIJ ayat ( 19-21 )
SURAH AL-ISROK ayat ( 100 )
SURAH IBRAHIM ayat ( 32-34 )
SURAH MAARIJ ayat ( 19-21 )
Firman ALLAH :
Di dalam surah AN-NUR ayat 21
-ALLAH S.N.W berfirman Allah sama sekali tidak akan membiarkan kita mengikut jejak Syaitan..
-ALLAH S.N.W berfirman Allah sama sekali tidak akan membiarkan kita mengikut jejak Syaitan..
Hadis Nabi S.A.W
Ibnu Abbas sentiasa menangis bila memikirkan tentang ketika di alam kubur..Kerana Nabi S.A.W pernah bersabda lubang kubur itu akan menjadi taman2 syurga & taman2 neraka...Dimanakah kita saudara sekalian ???????
FIRMAN ALLAH S.W.T
Di dlm SURAH AN-NAZIAT
ayat ( 34 ) yg berbunyi :
DI HARI AKHIRAT KELAK
ALLAH S.N.W PASTI AKAN BG KITA
INGAT KEMBALI APA YG KITA LAKUKAN
DI MUKA BUMI ALLAH NI......
ayat ( 34 ) yg berbunyi :
DI HARI AKHIRAT KELAK
ALLAH S.N.W PASTI AKAN BG KITA
INGAT KEMBALI APA YG KITA LAKUKAN
DI MUKA BUMI ALLAH NI......
Jannah
QOLA TAALA :
Di dalam surah AL - BAQOROH ayat 112
mAkSuDnYa : Bahkan sesiapa yg menyerahkan dirinya hanya pada ALLAH semasa melakukan kebajikkan maka baginya pahala d cc NyA
mAkSuDnYa : Bahkan sesiapa yg menyerahkan dirinya hanya pada ALLAH semasa melakukan kebajikkan maka baginya pahala d cc NyA
HADIS NABI S.A.W
Di dalam kitab Iman jilid pertama,tajuk ke 39 hadis ke 148..
Sabda Baginda : Di beritakan dr Binjab At-Tamimi : RASULULLAH S.A.W brsabda ,tidak akan masuk SYURGA org yg sedikit sebesar biji sawi dlm hatinya ada IMAN ttp skrnya ada sebesar biji sawi perasaan riak,suma'ah maka nerakalah tempat yg layak baginya...
Sabda Baginda : Di beritakan dr Binjab At-Tamimi : RASULULLAH S.A.W brsabda ,tidak akan masuk SYURGA org yg sedikit sebesar biji sawi dlm hatinya ada IMAN ttp skrnya ada sebesar biji sawi perasaan riak,suma'ah maka nerakalah tempat yg layak baginya...
FIRMAN ALLAH S.W.T
Di dlm surah AL-IMRAN
ayat ke ( 77 ) yg berbunyi :
WAHAI ORG2 YG MENJUAL SUMPAH
ALLAH S.N.W SAMA SEKALI TIDAK AKAN
MELIHAT MU D YAUMUL AKIHIRAT....
ayat ke ( 77 ) yg berbunyi :
WAHAI ORG2 YG MENJUAL SUMPAH
ALLAH S.N.W SAMA SEKALI TIDAK AKAN
MELIHAT MU D YAUMUL AKIHIRAT....
Kata2 HiKmAh
Hadis Nabi S.A.W
Saidatina Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abubakar pernah masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tarnampak kulitnya...Kemudian baginda S.AW berpaling & mengatakan....
( Hi Asma ! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haid (cukup umurnya) tidak patut di perlihatkan tubuhnya itu,melainkan ini & ini....
Sambil ia menunjukkan muka & tapak tanganya
( RIWAYAT ABU DAUD )
( Hi Asma ! Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haid (cukup umurnya) tidak patut di perlihatkan tubuhnya itu,melainkan ini & ini....
Sambil ia menunjukkan muka & tapak tanganya
( RIWAYAT ABU DAUD )
Aurat Wanita
Sebahagian Wanita menyangka bahawa tutup aurat itu adalah menutup rambutnya sahaja...Ia adalah salah & tidak tepat sama sekali..Asasnya adalah dari firman ALLAH SWT : ertinya Hendaklah mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya,dan JANGANLAH kamu mendedahkan aurat dan PERHIASAN kamu kecuali apa yg terzahir..
surah an-nur ayat :
31
surah an-nur ayat :
31
Kesalahan MENUTUP AURAT
QO LALLAH :
Di dalam surah AL - IMRAN ayat ke 83 :
mAkSuDnYa : apakah ada agama selain ISLAM yg ingin kamu cari ??????Ingatlah kpd ALLAH kamu akan kembali...
mAkSuDnYa : apakah ada agama selain ISLAM yg ingin kamu cari ??????Ingatlah kpd ALLAH kamu akan kembali...
Hadis Nabi S.A.W
Jgn sesekali kamu menuntut ilmu untuk sombong,menunjukkan kamu ulama'a.Dan jgn untuk berdebat dgn org yg bodoh ( jahil ) dan jgn menunjukkan dirimu pandai..Maka binasalah kamu keneraka jahannam nanti..
# Liku-liku ke SYURGA
- Jgn Mencari Ketinggian
- Jgn melakukan Kerosakkan
# Liku-liku ke SYURGA
- Jgn Mencari Ketinggian
- Jgn melakukan Kerosakkan
Firman ALLAH :
Di dalam surah AL-MU'MIN ayat 7 - 8...
Di akhir ayat ni ALLAH menceritakan Malaikat mendoakan kita dgn d pelihara mereka dari balasan kejahatan..
ertinya :Dan org2 yg engkau pelihara dari pembalasan kejahatan pada hari itu maka sesungguhnya telah engkau anugerahkan rahmat kpdnya dan itulah kemenangan yg besar..
Di akhir ayat ni ALLAH menceritakan Malaikat mendoakan kita dgn d pelihara mereka dari balasan kejahatan..
ertinya :Dan org2 yg engkau pelihara dari pembalasan kejahatan pada hari itu maka sesungguhnya telah engkau anugerahkan rahmat kpdnya dan itulah kemenangan yg besar..
AL - HADIS
Pemberian tambahan seseorang pada keluarganya lebih utama daripada pemberian tambahan kepada orang lain,seperti kelebihan seseorang solat berjemaah di bandingkan dengan solat sendiri
Riwayat :
IBNU ABI SYAIBAH
Riwayat :
IBNU ABI SYAIBAH
Full time 4islam
....BiJaKsAnA...
Abdullah bin Abi Robah seorang yg x pernah tinggal solat jemaah di belakan Rasulullah S.A.W....Suatu hari isterinya bertanya kpdanya..Kenapakah kamu sentiasa menangis????
Jawabnya :
Sabda Baginda walaupun hebat mana kamu wahai manusia,adakah kamu akan terlepas di atas TITIAN SIROTOL MUSTAQIM ????
fIKIRLAH SAUDARA KU SEKALIAN !!!!!
Jawabnya :
Sabda Baginda walaupun hebat mana kamu wahai manusia,adakah kamu akan terlepas di atas TITIAN SIROTOL MUSTAQIM ????
fIKIRLAH SAUDARA KU SEKALIAN !!!!!
TAABUD DULLAH
Surah Luqman ayat ke 22
ertinya :
sesiapa yg menyerahkan dirinya kepada ALLAH dalam ia melakukan kebaikan maka sesungguhnya ia telah berpegang pada buhul taki yg kokoh...
ertinya :
sesiapa yg menyerahkan dirinya kepada ALLAH dalam ia melakukan kebaikan maka sesungguhnya ia telah berpegang pada buhul taki yg kokoh...
GANJARAN
Di dalam surah AL - Qashash ayat ke 83-84..
Allah S.N.W berfirman yg berbunyi :
satu kebajikkan kamu nescaya aku ( ALLAH ) mambalasnya dgn berlipat ganda...
SODAQOLLAH HUL AZIM
Allah S.N.W berfirman yg berbunyi :
satu kebajikkan kamu nescaya aku ( ALLAH ) mambalasnya dgn berlipat ganda...
SODAQOLLAH HUL AZIM
OHHH..TUHANKU
Didalam surah Al - Ahzab ayat ke 66 ALLAH berfifman :
yg berbunyi...
Pada Hari QIAMAT muka mereka akan kami bolak balikkan di dalam api Neraka..Lalu mereka berkata " ALANGKAH BAIKNYA KAMI TAAT PD MU&RASUL MU YA ALLAH...
sesal dahulu syurga ganjaranya sesaL d sana nerakalah JAWABNYA !!!!!!!
yg berbunyi...
Pada Hari QIAMAT muka mereka akan kami bolak balikkan di dalam api Neraka..Lalu mereka berkata " ALANGKAH BAIKNYA KAMI TAAT PD MU&RASUL MU YA ALLAH...
sesal dahulu syurga ganjaranya sesaL d sana nerakalah JAWABNYA !!!!!!!
Konsep Hamba....
Sabar - pd segala ujian ALLAH
Redo - pd segala ketetapan ALLAH
Tawakkal - mintak perlindungan dripdnya
JGN SESEKALI PUTUS ASA MEMOHON PADANYA
Redo - pd segala ketetapan ALLAH
Tawakkal - mintak perlindungan dripdnya
JGN SESEKALI PUTUS ASA MEMOHON PADANYA
LihAt pEsAnAn aNdA
..mAsA ItU SePeRti pEdAnG :..
KALENDER HIJRAH
AL - Islam
................aLwAkTu...............
..WeBsItE kEgEmArAn Ku..
..BERITA HARIAN ONLINE..
..UTUSAN ONLINE..
..MALAYSIA KINI ONLINE..
..bEriTa tErKiNi dAri PALASTIN..
..fRiEnDs..
FI SABILILLAH !!!
aWaK-aWaK KiTe.....
LEKS JAP BEP !!!!
Ma RoKyAk ???
..maRi mEnGeNaL NaMa2 ALLAH ROBBU JALAL..
JuNdULLaH
" TAT MAINNA QULUB "
Save Islam !!!!!!
Thursday, July 9, 2009
Subscribe to:
Posts (Atom)