"Wazakkirfainnazzikraatanfau'lmukminin"

..Dan ENGKAU berikan peringatan,sungguh peringatan itu bermanfaat untuk orang-orang mukmin..

.....SELAMAT DATANG.....

..maRi mEnGeNaL NaMa2 ALLAH ROBBU JALAL..

Powered By Blogger

JuNdULLaH

JuNdULLaH

" TAT MAINNA QULUB "

" TAT MAINNA QULUB "

Save Islam !!!!!!

Save Islam !!!!!!

Sunday, August 2, 2009

Posted by aminalhafiz zainol

بسم الله الرحمن الرحيم

wahai insan ketahulah apa yg sebenarnya yg membezakan kita ini !!!!!!

FIRMAN ALLAH DI DALAM SURAH AL MURSALAT YG BERBUNYI :

الم نخلقكم من ماء مهين
(SURAH AL MURSALAT AYAT KE 2O)

MAKSUDNYA: BUKANKAH KAMI MENCIPA KAMU DARI AIR YG HINA?
APAKAH YG DI MAKSUDKAN DGN AIR YG HINA ?
AIR YG HINA ITU IALAH AIR YANG KELUAR DARI SALURAN NAJIS YANG AMAT MENJIJIKKAN (MANI)…SEDARKAH SIAPA KITA WAHAI MANUSIA?APA YG KITA MILIKI DI DUNIA INI?SEKIRANYA KITA INGIN BANGGA MEGAH DENGAN KEMEWAHAN DUNIAWI INGATLAH SEMUA ITU DARI ILAHI HANYA PINJAMAN SEKETIKA WAKTU…. SAUDARA,SEDANG KITA BERJALAN DI MUKA BUMI DGN SOMBONG ANGKUH MEGAH MENGANGKAT DADA KITA,KITA LUPAKAH WAHAI MANUSIA APA YG SEDANG KITA BAWA DALAM PERUT KITA?BUKANKAH NAJIS YG TERKANDUNG DIDALAMNYA…APAKAH MASIH KITA INGIN BERBANGGA
?

SAHABATKU TERCINTA.
ISLAM MENDIDIK KITA MENJADI HAMBA YANG BERTAKWA. HAMBA YANG MEMPUNYAI NILAI BUDI YANG MULIA. YANG TIADA BUSUK HATINYA,DAN TIADA BURUK PRASANGKA.. ISLAM MENGAJAR KITA UNTUK SENANTIASA BERMUHASABAH DIRI BAGI MENILAI DIRI DAN TIDAK PULA DIAJAR UNTUK MENILAI INSAN LAIN BAGI MENCARI KELEMAHAN UNTUK DIAIBKAN.
SAHABATKU YANG DIKASIHI,
SUNGGUH MULIA AJARAN SAMAWI
AJARAN YANG DIBAWA NABI ILAHI
YANG PATUT DICONTOHI
BAGI SEMUA YANG PUNYAI PEGANGAN DIRI……..

RENUNGLAH SAHABTKU SEJENAK…..

KENALKAH KITA SIAPAKA UMAR AL-KHATAB???

INSAN YANG PERNAH MENANAM ANAKNYA HIDUP - HIDUP DI ZAMAN KEJAHILANNYA..
INSAN YANG PALING KUAT MENENTANG ISLAM SEBELUM MEMELUK ISLAM…
INSAN YANG MENYAHUT CABARAN UNTUK MEMBUNUH NABI…

TIDAKKAH KITA TERFIKIR BETAPA KEJAMNYA UMAR INI???
NAMUN ADAKAH SESEKALI NABI MENCACI UMAR YANG KEJAM INI,
SEDANGKAN BELIAU DIANCAM BUNUH???

TIDAK SESEKALI NABI MENCACINYA MALAHAN IRINGAN DOA MEMUTARI JIWA UMAR…
INI JELAS MENUNJUKKAN AJARAN YANG DIBAWA NABI TIDAK MENGAJAR MANUSIA UNTUK MENGHUKUM SESIAPA MALAHAN MENDOAKAN KESEJAHTERAANYA AGAR DIBUKA HIDAYAH…
ISLAM AMATLAH MELARANG KITA MENGADU DOMBA MENCERITAKAN KEBRUKAN ORANG BAHKAN ISLAM MELARANG KITA MENCACI DIDALAM HATI…..

INGTLAH SAHABATKU..

SESUNGGUHNYA MAHA PENCIPTA AMATLAH MENGETAHUI ISI HATI HAMBANYA…

MAFHUM DARI FIRMAN ALLAH….

APAKAH MEREKA MENGIRA BAHAWA KAMI TIDAK MENDENGAR RAHSIA DAN BISIKAN BISIKAN MEREKA??? SEBENARNYA KAMI MENDENGAR DAN UTUSAN MALAIKAT MALAIKAT KAMI SELALU MENCATAT DISISI MEREKA..

( Surah Az zukhruf Ayat 80 )

SABDA RASULULLAH S.A.W YG BERBUNYI :

DI BERITAKAN DARI BINJAB AT-TAMIMMI: RASULULLAH S.A.W BERSABDA TIDAK AKAN MASUK NERAKA ORG YG SEDIKIT DALAM HATINYA ADA SEBESAR BIJI SAWI AKAN IMAN ITU TTPI PADA MASA YG SAMA JUGA ADA RASA SEBESAR BIJI SAWI AKAN PERASAAN RIAK ITU…MAKA NERAKALAH TEMPAT YG LAYAK BGNYA…..




KITA PETIK DARI SATU KISAH YANG PERLU DIJADIKAN PANDUAN…….
TAHUKAH KITA SIAPAKAH DIA ABDULLAH BIN UBAI???

TAHUKAH JUA KAMU APAKAH ITU MUNAFIQ???

DIA MERUPAKAN ORANG YANG HIDUP DI ZAMAN RASULLAH..

Dia seorang yg beragama islam…tETAPI akhlaknya x mcm org islam..Abdullah bin ubai sampai satu masa dia jatuh sakit…sahabat nabi pergi brjumpa baginda lalu menyampaikan perkhabaran ini…Lalu tanpa membuang masa Baginda RASULULLAH pergi ke rumah ABDULLAH BIN UBAI untuk menziarahinya…Ttpi dgn keangkuhan Abdullah telah menghalau baginda keluar dari rumahnya…cuba kita bayangkan KEKASIH ALLAH di perlakukan dgn perlakuan sedemikian…Sekiranya kita mcm na agaknya perasaan kita???Tampa berkata baginda pun pergiii…Ttp pada masa matinya Abdullah tahu x anda apa hajatnya?Dia mintak nabi memakaikannya dgn jubbah nabi…Saudara kalau kita, nak x kita bg pakayan kita kat org ni?Dia pernah mengumpat isteri nabi aishah ( berzina ) sampai ketika itu nabi x lalu makan…Nabi bertnya sahabat apakah elok sekiranya aku menceraikan aishah?Tu dia sampai mcm tu kesan perbuatan Abdullah tehadap keluarga nabi…Tp nabi x penah pun mencacinya….Nabi x pnah pun menghukumnya…Nabi x pnh pun angkat tngan berdoa mintak Abdullah ni di musnahkan allah Tp masa matinya Abdullah nabi bg jubbanya untuk abbdullah saudara…ALLAHUAKBARRR….Inilah islam saudara..agama yg terindah di dunia ini…Islam lah yg akan selamatkan kita dari segala sikap yg keji…

Dri semua kisah ni marilah kita muhasabahkan diri kita…adakah layak kita untuk menghukum sudara kita yg lain sedangkan dalam firman ALLAH yg Brbunyi :



-ALLAH TIDAK MENILAI HAMBANYA MELALUI :

PARAS RUPA

WARNA KULIT

PANGKAT & DARJAT SEGALANYA YG KITA MILIKI

TETAPI ALLAH AKAN MENILAI KITA MELALUI AMALAN KITA ITULAH YG MEMBEZAKAN KITA DGN SEORANG YG LAIN

SESUNGUHNYA ORG MUKMIN MENGUCAP KALIMAH SYAHADAH ITU MEREKA ADALAH
BERSAUDARA


prepared by

are_danys

Posted by aminalhafiz zainol

WAHAI ANAK-ANAK !!!!!!!!!!!!!!

PREPARED BY

are_danys

Posted by aminalhafiz zainol

Siapakah......... ????????
Al-Ghazali


Imam Al-Ghazali lebih dikenali sebagai ulama tasawuf dan akidah. Oleh sebab itu sumbangannya terhadap bidang falsafah dan ilmu pengetahuan lain tidak boleh dinafikan. Al-Ghazali merupakan seorang ahli sufi yang bergelar "hujjatui Islam".

Abu Hamid Ibnu Muhammad al-Tusi al-Ghazali itulah tokoh yang dilahirkan di Tus, Pars! pada tahun 450 Hijrah. Sejak kecil lagi, beliau telah menunjukkan keupayaan yang luar biasa dengan menguasai berbagai-bagai cabang ilmu pengetahuan. Beliau bukan sahaja produktif dari segi menghasilkan buku dan karya tetapi merupakan seorang ahli fikir Islam yang terulung.

Kecintaannya terhadap ilmu pengetahuan begitu mendalam sehingga mendorongnya menggembara dan merantau dari sebuah tempat ke tempat yang lain untuk berguru dengan ulama-ulama yang hidup pada zamannya. Sewaktu berada di Baghdad, Al-Ghazali telah dilantik sebagai Mahaguru Universiti Baghdad.

Walaupun telah bergelar mahaguru tetapi beliau masih merasakan kekurangan pada ilmu pengetahuan yang dimiliki. Lantaran itu, beliau meninggalkan jawatannya dan beralih ke bidang tasawuf dengan merantau ke Makkah sambil berguru dengan ahli-ahli sufi yang terkenal disana

Selain belajar dan mengkaji,. Al-Ghazali juga banyak menulis. Dianggarkan beliau telah menulis 300 buah buku mencakupi pelbagai bidang ilmu pengetahuan seperti mantik, akhlak, tafsir, ulumul Quran, falsafah, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, sebahagian besar hasil tulisannya telah hangus dibbakar oleh tentera Moghul yan menyerang kota Baghdad.

Antara kitab yang musnah termasuk: 40 Jilid Tafsir, Sirrul Alamain (Rahsia Dua Dunia), dan al Madhnuuna bihi ala Qhairiha (Ilmu Yang Harus Disembunyikan Dari Orang'orang Yang Bukan Ahlinya,). Cuma 84 buah buku tulisan beliau yang berjaya diselamatkan seperti Al Munqiz Mm al Dhalal (Penyelamat Kesesatan), Tahafut al Falsafah (Penghancuran Falsafah), Mizanul Amal (Timbangan Amal), Ihya Ulumuddin (Penghidupan Pengetahuan), Mahkun Nazar fMengenai Ilmu Logik), Miyarul Ilmu, dan Maqsadil Falsafah (Tujuan Falsafah).

Meskipun Al-Ghazali banyak menulis mengenai falsafah tetapi beliau tidak dianggap sebagai seorang ahli falsafah. Malah kebanyakan penulis menggolongkan Al-Ghazali sebagai seorang yang memerangi dan bersikap antifalsafah. Pandangan ini berdasarkan tulisan Al-Ghazali dalam buku Tahafut Falsafah yang banyak mengkritik dan mengecam falsafah. Bahkan dalam buku tersebut, Al-Ghazali menyatakan tujuan menyusun buku itu adalah untuk menghancurkan falsafah dan menggugat keyakinan orang terhadap falsafah. Namun begitu, pandangan bahawa Al-Ghazali seorang yang antifalsafah tidak dipersetujui oleh beberapa orang sarjana.

Biarpun tidak ada seorang pun yang boleh menafikan kecaman Al-Ghazali terhadap falsafah seperti yang ditulis dalam buku Tahafut Falsafah itu tetapi perlu diingat- kan bahawa sikap skeptis (ragu) dan kritikannya terhadap falsafah merupakan sebahagian proses ilmu falsafah itu sendiri. Hal ini kerana tugas ahli falsafah bukan semata-mata untuk mencari kebenaran dan penyelesaian terhadap sesuatu masalah tetapi juga mencabar serta membantah penyelesaian yang dikemukakan terhadap permasalahan tersebut.

Kalau menyelusuri perjalanan hidup Al-Ghazali maka akan didapati bahawa beliau merupakan ilmuwan Islam pertama yang mendalami falsafah dan kemudian mengambil sikap mengkritiknya. Walaupun Al-Ghazali kurang senang dengan falsafah dan ahli filsafat tetapi dalam buku Maqasid al Falasifah., beliau telah mengemukakan kaedah falsafah untuk menghuraikan persoalan yang berkaitan dengan logik, ketuhanan, dan fizikal.

Menurut Al-Ghazali, falsafah boleh dibahagikan kepada enam ilmu pengetahuan ialah matematik, logik, fizik, metafizik, politik, dan etika. Bidang-bidang ini kadangkala selari dengan , agama dan kadangkala pula sangat berlawanan dengan agama.

Namun begitu, agama Islam tidak menghalang umatnya daripada mempelajari ilmu pengetahuan tersebut sekiranya mendatangkan kebaikan serta tidak menimbulkan kemudaratannya. Umpamanya agama tidak melarang ilmu matematik kerana ilmu itu merupakan hasil pembuktian fikiran yang tidak boleh dinafikan selepas ia difahami.

Cuma bagi Al-Ghazali, ilmu tersebut boleh menimbulkan beberapa persoalan yang berat. Antaranya ialah ilmu matematik terlalu mementingkan logik sehingga boleh menyebabkan timbul persoalan yang berkaitan dengan ketuhanan khususnya mengenai perkara yang tidak dapat dihuraikan oleh akal fikiran. Menurut Al-Ghazali tidak salah berpegang kepada logik tetapi yang menjadi masalahnya ialah golongan falsafah yang terlalu berpegang kepada logik, hendaklah membuktikan fakta termasuk perkara yang berhubung dengan ketuhanan atau metafizik.

Sebab itulah beliau menentang golongan ahli falsafah Islam yang cuba mengungkap kejadian alam dan persoalan ketuhanan menggunakan pemikiran daripada ahli falsafah Yunani. Beberapa orang ahli falsafah Islam seperti Ibnu Sina dan al-Farabi jelas terpengaruh akan idea pemikiran falsafah Aristotle. Maka tidak hairanlah ada antara pandangan ahli falsafah itu bertentangan dengan ajaran Islam yang boleh menyebabkan kesesatan dan syirik.

Terdapat tiga pemikiran falsafah metafizik yang menurut Al-Ghazali amat bertentangan dengan Islam iaitu qadimnya alam ini, tidak mengetahui Tuhan terhadap perkara dan peristiwa yang kecil, dan pengingkaran terhadap kebangkitan jasad atau jasmani.

Al-Ghazali tidak menolak penggunaan akal dalam pembicaraan falsafah dan penghasilan ilmu pengetahuan yang lain. Sebaliknya beliau berpendapatan bahawa ilmu kalam dan penyelidikan menggunakan fikiran boleh menambahkan keyakinan dan menyalakan apt keimanan pada hati orang bukan Islam terhadap kebenaran ajaran Islam. Jadi, perkembangan sesuatu ilmu pengetahuan bukan sahaja bersandarkan kepuasan akal fikiran tetapi juga perlu mengambil kira aspek perasaan dan hati nurani. Al-Ghazali menganjurkan supaya umat Islam mencari kebenaran dengan menjadikan al-Quran sebagai sumber yang utama bukannya melalui proses pemikiran dan akal semata-mata. Jadi, apa yang cuba dilakukan oleh Al-Ghazali ialah memaparkan kesalahan dan kepalsuan bidang pengetahuan yang bercanggah dengan agama serta bertentangan dengan pendirian umat Islam. Sekali gus menunjukkan bahawa Al-Ghazali sebenarnya merupakan seorang ahli falssafah Islam yang mencari kebenaran dengan berpandukan al-Quran dan hadis tidak sebagaimana pemikiran serta permainan logik yang lazim digunakan ahli falsafah Yunani. Perkara yang ditentang oleh Al-Ghazali bukan ahli falsafah dan pemikiran yang dibawakan oleh mereka tetapi kesalahan, kesilapan, dan kesesatan yang dilakukan oleh golongan tersebut. Pada Al-Ghazali, tunjang kepada pemikiran falsafah ialah al-Quran itu sendiri.


prepared by

are_danys

AL-BAQIK

AL-BAQIK