"Wazakkirfainnazzikraatanfau'lmukminin"

..Dan ENGKAU berikan peringatan,sungguh peringatan itu bermanfaat untuk orang-orang mukmin..

.....SELAMAT DATANG.....

..maRi mEnGeNaL NaMa2 ALLAH ROBBU JALAL..

Powered By Blogger

JuNdULLaH

JuNdULLaH

" TAT MAINNA QULUB "

" TAT MAINNA QULUB "

Save Islam !!!!!!

Save Islam !!!!!!

Friday, July 3, 2009

Posted by aminalhafiz zainol

Talak bawa banyak keburukan kepada keluarga !!!!


DALAM kamus berkaitan istilah perkahwinan, akad nikah adalah perjanjian dalam perkahwinan yang mengikat hubungan seorang lelaki dengan seorang perempuan sebagai suami isteri. Istilah talak atau cerai pula merujuk kepada maksud melepaskan ikatan perkahwinan.

Oleh itu, sekiranya akad nikah menjadikan halal hubungan lelaki dan perempuan dalam maksud keperluan zahir dan batin, maka talak pula menjadi sebaliknya. Talak memutuskan segala tanggungjawab dalam perkahwinan, melainkan beberapa hal yang masih wujud sementara masih dalam idah.Perkara berkaitan talak penting diketahui dan difahami dengan jelas oleh setiap pasangan suami isteri, terutama pihak suami yang berkuasa menjatuhkan talak. Hal ini bagi mengelak kejadian tidak diingini disebabkan kejahilan diri sendiri. Masih ramai suami yang tidak memahami berkaitan talak. Sesungguhnya, persoalan berkaitan talak tidak boleh dibuat main-main oleh pihak suami. Jika upacara nikah sukar untuk dilaksanakan kerana memerlukan kebenaran wali dan bersaksi berserta syarat lain, hal berkaitan talak sah jika diucap atau ditulis tanpa kebenaran sesiapa dan tanpa memerlukan kehadiran saksi. Perbuatan atau isyarat mentalak dianggap sah sama ada dilakukan secara benar atau bergurau. Biar pun talak diharuskan dalam kamus perkahwinan Islam, tetapi amat tidak digalakkan. Seboleh-bolehnya talak hendaklah dijauhkan daripada berlaku dalam rumah tangga. Banyak keburukan yang boleh berlaku akibat talak yang dilakukan dengan sewenang-wenangnya. Talak bukan sekadar memutuskan ikatan perkahwinan suami isteri, malah membabitkan kepentingan dan masa depan anak serta hubungan kekeluargaan yang selama ini wujud melalui ikatan perkahwinan itu. Turut terbabit ialah berkaitan dengan pembahagian harta sepencarian, perkongsian harta dan kerjaya. Sebab itu, soal talak tidak boleh dipandang mudah. Sebarang masalah yang timbul dalam rumah tangga hendaklah diselesaikan dengan bijaksana. Selagi ada peluang untuk kembali aman, maka wajib dilakukan usaha ke arah itu. Penyelesaian melalui talak adalah jalan terakhir selepas segala usaha pemulihan hubungan gagal dilakukan.Islam tidak menyukai penganutnya berpisah talak walaupun diharuskan. Hadis daripada Ibnu Umar, Rasulullah bersabda bermaksud: “Barang halal yang sangat dibenci oleh Allah adalah talak.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah). Islam membenarkan talak untuk kebaikan kedua-dua pihak. Dalam banyak krisis rumah tangga, sekiranya perkahwinan itu diteruskan juga, ditakuti akan berlaku kezaliman dalam rumah tangga. Perceraian memberi peluang agar suami atau isteri dapat membuat pilihan sendiri dalam menentukan haluan hidup selepas perceraian. Firman Allah bermaksud: “Tidak ada sesuatu dosa atas kamu jika kamu menceraikan isteri kamu.” (Surah al-Bqarah, ayat 236). –


Haram jatuh talak ketika isteri haid


Ada empat keadaan hukum berkaitan talak.
l Wajib. Menjadi satu hukum wajib suami mentalak isteri jika perselisihan dalam rumah tangga tidak dapat diselesaikan dan berlakunya kezaliman dalam rumah tangga. Islam mengutamakan kasih sayang dan menegah sama sekali kezaliman. Sebab itu, Islam memerintahkan suami mentalak isterinya demi kebaikan kedua-dua pihak. Firman Allah bermaksud: “Dan janganlah kamu pegang mereka dengan maksud memberi mudarat kerana kamu hendak melakukan kezaliman.” (Surah al-Baqarah, ayat 231).Hukum wajib ini hanya lahir setelah segala usaha mencari perdamaian tidak dapat dicapai. Islam menganjurkan agar pasangan yang berdepan krisis rumah tangga menemukan jurupendamai daripada kedua-dua pihak. Firman Allah bermaksud: “Dan jika kamu khuatir ada persengketaan antara kedua-duanya, maka kirimkan hakam (jurupendamai) daripada keluarga lel aki dan perempuan. Jika kedua-dua hakam itu bermakusud mengadakan kebaikan, nescaya Allah memberi taufik kepada suami isteri itu.” (Surah an-Nisa, ayat 35).l Sunat. Hukum sunat bagi talak apabila suami tidak mampu lagi memberi nafkah kepada isteri sama ada zahir atau pun batin. Dengan cara itu dapat memberi peluang kepada isteri yang ditalak itu mencari pasangan lain yang mampu memenuhi kedua-dua keperluan nafkah itu. Suami juga sunat menceraikan isteri yang tidak menjaga kehormatan dan tidak menjalankan tanggungjawab, sedangkan telah dinasihatkan mengubah tabiat buruk itu. Namun, suami tidak wajar terburu-buru menceraikan isteri dengan sebab tingkah laku buruk isteri.Firman Allah bermaksud: “Kemudian jika kamu berasa benci kepada mereka (isteri) disebabkan tingkah lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebajikan yang baik untuk kamu.” (Surah an-Nisa, ayat 19). l Haram. Hukumnya haram suami menjatuhkan talak terhadap isteri ketika haid. Ulama sepakat mengatakan talak ketika haid adalah haram berdasarkan riwayat berikut. Salim daripada ayahnya menerangkan: “Ibnu Umar telah mentalak isterinya ketika isterinya haid. Hal itu disampaikan oleh Umar kepada Rasulullah SAW. Lalu Baginda bersabda: “Suruhlah dia rujuk isterinya, diceraikan dalam keadaan suci atau dalam keadaan hamil.” (Hadis riwayat sebahagian besar ulama, kecuali Bukhari).Ulama berbeza pendapat dalam menentukan sama ada talak yang dilafazkan ketika haid itu sah atau tidak. Setengah pendapat mengatakan sah berdasarkan kepada Rasulullah menyuruh rujuk kembali. Sedangkan ada pendapat mengatakan tidak sah disebabkan sesuatu yang hukumnya haram, maka adalah tidak sah.l Makruh. Makruh bagi suami menjatuhkan talak tanpa apa-apa alasan munasabah. Dua keadaan untuk menjatuhkan talak. Pertamanya dilakukan secara sharih, yakni terang-terang. Kalimah talak yang diucapkan itu jelas membawa maksud talak tanpa kiasan atau berselindung. Contoh perkataan ‘aku ceraikan kamu’ atau ‘aku talakkan kamu’. Kalimah itu sah biarpun diucapkan secara bergurau, marah, tertekan atau sekadar menakut-nakutkan isteri.Manakala secara kinayah atau sindiran pula dilakukan secara tidak jelas. Perkataan yang diucapkan tidak membawa maksud jelas yang boleh difahami oleh pihak lain sama ada talak atau tidak. Perkataan talak kinayah ialah seperti ‘pulanglah kepada keluargamu’ atau ‘aku tidak memerlukan kamu lagi’. Perkataan kinayah itu dianggap sah talak jika diniatkan untuk menalak isterinya. Bagaimanapun, dianggap tidak sebagai talak jika perkataan itu dimaksudkan untuk tujuan lain. Sama ada secara sharih atau kinayah, talak tidak boleh dibuat main-main. Semua bentuk media boleh menyebabkan talak dianggap sebagai sah. Selain dilakukan secara ucapan, talak dianggap sah jika dilakukan dalam bentuk tulisan seperti surat, khidmat pesanan ringkas dan e-mel. Untuk mengekalkan kebahagiaan hidup berumah tangga penting bagi suami dan isteri mengamalkan sikap tolak ansur serta memahami fungsi masing-masing. Suami isteri perlu mengutama dan mengharapkan kebahagiaan hidup berumah tangga sebagai matlamat utama hidup. Allah menjelaskan fungsi perkahwinan yang bertujuan memberi kebahagiaan hidup kepada lelaki dan perempuan melalui ikatan sah dan halal. Keberkatan perkahwinan terpancar melalui kerukunan rumah tangga dan melahirkan zuriat umat manusia di muka bumi ini....


are_danys

0 comments:

Post a Comment

AL-BAQIK

AL-BAQIK